Ugrás a tartalomra
Kiemelt menü - Könyvtár
Mutatás — Kiemelt menü - Könyvtár
Elrejtés — Kiemelt menü - Könyvtár
Nyitvatartás
Kapcsolat
Munkatársak
Keresés a katalógusban
Könyvtár belépés
Hungarian
English
De
Intézmények
Mutatás — Intézmények
Elrejtés — Intézmények
Könyvtár
Levéltár
Morzsa
Címlap
Annotációk / Vélemények
Vélemény írása
A véleményt megjelenés előtt könyvtárunk ellenőrzi.
Értékelés:
Értékelés: Még nem értékelték
(0 szavazat)
2020.11.06. 10:07:30
Forrás:
Libri.hu
Ez a könyv a nevelésszociológiai kutatások azon irányához tartozik, amely az oktatás és a társadalom egydimenziós szemléletén való túllépésre törekszik. Kutatásaink kezdetén, az 1990-es években, az oktatáskutatás hazai szakirodalmának egyik vonulata az oktatási rendszerben való előrehaladás és teljesítmény társadalmi meghatározottságával érvelve kizárólag a társadalmi osztályok szerepét és a reprodukciós determinizmusok érvényesülését hangsúlyozta. Az oktatáskutatás másik iránya viszont az oktatás mindenhatóságát hirdetve hajlamos kizárni a társadalmi szempontokat, noha minden tanár tudja, hogy a tanteremben nem csupán az a harminc tanuló van jelen, akinek a neve a naplóban szerepel, hanem háromszor-ötször annyian, hisz a tanulók minden nap "magukkal hozzák" az iskolába a családjukat és a barátaikat. Az elmúlt évek kutatásai szisztematikusan feltárták, hogy a vertikális társadalmi struktúra mellett a horizontális egyenlőtlenségek, a nemzeti, etnikai, kulturális és vallási sokféleség, a lokális közösségek és az iskola által teremtett kapcsolati kontextus igen jelentős hatással bírnak a tanulói teljesítményre. Mindez az oktatási intézmények pedagógiai hozzáadott értékét, az értékteremtés forrásait is segít megérteni. A vallási szocializáció, a vallásosság tanulmányi karrierre és a fiatalok társadalmi magatartását jellemző néhány fontos tényezőre gyakorolt hatását vizsgálva arra mutattunk rá, hogy a társadalom vertikális egyenlőtlenségekre redukált szemléletére hagyatkozva nem értelmezhetők az oktatás és a nevelés világának jelenségei, s a vallásossághoz való viszony olyan lényeges társadalmi dimenzió, amelynek értő vizsgálata az oktatáskutatók számára is megkerülhetetlen.